Kiekkoliiga
Mitalistit – Kiekko Cup XII
Manhattan
Ravers
HC TeamJoukkue
Säännöt
1. Ottelut

  1. Pelimuoto on 4vs4, ja ottelun kesto on 3 x 6 minuuttia.
  2. Huoneen nimeksi laitetaan Kliiga/Divari (lyhenne-lyhenne).
         a. Lähtökohtaisesti huoneen tekee kotijoukkueen pelaaja.
  3. Paitsiot ja pitkät kiekot on oltava päällä, ja jäähyt poissa päältä.
  4. Peliasujen päävärien on erottava toisistaan.
  5. Joukkue saa käyttää penkillä ja kentällä enintään kahdeksaa (8) pelaajaa.
         a. Mikäli toinen joukkue rikkoo sääntöä, ottelu tuomitaan vastustajan voitoksi.
         b. Molempien joukkueiden rikkoessa sääntöä ottelu aloitetaan uudelleen.
  6. Jokaisessa ottelussa tulee olla virallinen tuomari. Hänen tulee olla huoneen admin ottelun aikana.
  7. Mikäli tuomari poistuu kesken ottelun huoneesta, voidaan pelaamista jatkaa täysin normaalisti, kunhan ottelun tilastot saadaan ylös. Vaihtoehtoisesti otteluun voidaan etsiä uusi tuomari kesken ottelun.
  8. Ottelua ei saa aloittaa vajaamiehisenä (esim. 3vs4)!
  9. Jos ottelun pelaajista kaatuu neljä (4) samaan aikaan, eikä täydennystä saada, ottelu keskeytetään, kunnes kaatuneet palaavat takaisin.
  10. Jos Kiekko kaatuu kesken ottelun, niin ottelua jatketaan myöhemmin samasta tilanteesta.
  11. Katsojat eivät saa puhua public chatissa ottelun aikana! Tämä siksi, että se saattaa häiritä pelaajia. Ottelun tuomari voi halutessaan hiljentää katsomon.
  12. Ottelu voidaan siinä tapauksessa keskeyttää ja pelata myöhemmin loppuun, jos jokin pelaaja ei pysty teknisistä ongelmista johtuen pelaamaan ottelua loppuun asti eikä hänen tilalleen saada korvaajaa.
         a. Ottelun keskeyttämiseen vaaditaan molempien joukkueiden suostumus ja vahvistus johtokunnalta.
         b. Vajaamiehisen joukkueen tulee pelata ottelu loppuun asti sillä kokoonpanolla*, jolla he pelasivat juuri ennen keskeytystä.
    * Tästä voidaan joustaa siinä tapauksessa, että keskeytyksen syynä on konerikko tai yli viikon mittainen katkos internet-yhteydessä.
         c. Syytön joukkue saa käyttää penkillä ja kentällä enintään kahdeksaa (8) pelaajaa(Ottelut, kohta 5.).
         d. Ottelu jatkuu minuutin tarkkuudella siitä kohdasta, kun ottelua jatkamaan kykenemätön pelaaja ei ollut enää pelikykyinen.
         e. Ottelu on pelattava loppuun viikon sisällä keskeytyksestä(7 vrk eteepäin, klo 23.59 mennessä).
         f. Jos ottelua ei saada pelattua loppuun asti aikarajan puitteissa, johtokunta määrittelee syyllisen ja ottelu tuomitaan syyllisen joukkueen luovutustappioksi.
         g. Ottelun keskeytyksen ja loppuun asti pelaamisen välillä saa pelata muita otteluita.
  13. Pelaamattomista otteluista on lähetettävä pelaamattomuuden syy jollekin johtokuntalaiselle notena viimeistään deadlinesta seuraavana päivänä kello 21:00.

2. Tuomarit

  1. Pelaaja, jolle on myönnetty oikeudet lisätä otteluita tilastoihin, on oikeutettu tuomaroimaan otteluita.
  2. Tuomari kirjaa ylös ottelun tuloksen, joukkueiden kokoonpanot, tehopisteet ja plusmiinukset. Ottelun päätyttyä hän lisää ottelun tilastoihin.
         a. Vain kentällä käyneet pelaajat merkitään tilastoihin.
  3. Tuomari ei saa muuttaa kiekon ilmoittamia tehotilastoja. Myös lagimaalit ja mahdolliset korvausmaalit merkitään tilastoihin.
  4. Tilastoissa esiintyvistä virheistä tulee ilmoittaa ottelun tuomarille, jolla on oikeus muokata tilastoja jälkikäteen.
  5. Ns. bugimaalin sattuessa (eli kiekko on menevinään maaliin mutta kiekko ei hyväksy sitä) maalia ei hyväksytä. Vain kiekon merkkaamat maalit lasketaan

3. Joukkueet

  1. Joukkueella tulee olla 1 päävastuuhenkilö sekä 0-2 vastuuhenkilöä.
  2. Joukkueen kokoonpano tulee ilmoittaa ennen kauden alkua sille tarkoitettuun aiheeseen.
  3. Pelaajien määrää ei ole rajoitettu.
  4. Joukkueiden nimenvaihto on sallittua kausien välissä 20 pelimerkin hintaan.
         a. Nimenvaihto on sallittua myös kesken kauden, mikäli joukkueella on esittää siihen hyvät perustelut. Kesken kauden tapahtuvissa nimenvaihdoissa hinta on 30 pelimerkkiä.
         b. Jokaisella nimenvaihdolla on oltava johtokunnan hyväksyntä ennen sen suorittamista.
         c. Vanhojen Kiekkoliigan alaisuudessa pelanneiden joukkueiden nimiä ei saa ottaa käyttöön.

4. Pelaajat

  1. Pelaajan nimimerkin pitää kuulua fyysisesti Kiekossa olevan joukkueen kokoonpanoon.
         a. Äärimmäisissä poikkeustapauksissa ja hyvin perustelluista syistä tästä säännöstä voidaan poiketa.
         b. Pelaaminen Kiekkoliigan ottelussa nimimerkillä, joka ei kuulu kyseisen joukkueen kokoonpanoon, on kiellettyä.
  2. Nimimerkin vaihtaminen kesken kauden on sallittua 2pm hintaan.
  3. Saman kiekkoliigakokoonpanoon ilmoitetun pelaajan toiset nimimerkit Kiekkoliigan sisäisissä joukkueissa ovat sallittuja kauden aikana tietyin ehdoin.
         a. Jos pelaaja haluaa pelata samanaikaisesti muilla nimimerkeillään harjoitusotteluita muiden Kiekkoliiga-joukkueiden alaisuudessa, tulee hänen ilmoittaa halukkuudestaan etukäteen johtokunnalle. Luvan saatuaan hän menettää siirto-oikeutensa kyseiselle kaudelle. Vastuuhenkilöiden ei tarvitse ilmoittaa, koska he ovat muutenkin menettäneet siirto-oikeutensa.
         b. Kun pelaaja eroaa/erotetaan joukkueesta, hän ei saa enää palata saman joukkueen kokoonpanoon, pois lukien väärään joukkueeseen vahingossa liittynyt pelaaja. Tarkoittaa sitä, että jos et ole käynyt kiekon sisällä, pelannut sekuntiakaan ja ilmoitat asian heti johtokunnalle, niin seuraamuksia ei tule.
         c. Pelaaja saa suorittaa try-outit "kakkosnickillä", kun pelaajan joukkueen kausi on päättynyt.
  4. Nimimerkillä, joka on ilmoitettu Kiekkoliigaa pelaavaan miehistöön ja joka kuuluu fyysisesti kiekossa olevan joukkueen kokoonpanoon, ei saa lähteä joukkueesta pois kesken kauden. Jos pelaaja poistuu joukkueesta, katsotaan hänet eronneeksi, eikä hän saa palata samaan joukkueeseen kauden aikana.
  5. Nimimerkkejä, jolla ollaan pelattu Kiekkoliigan alaisia sarjoja aikaisemmin, ei saa ottaa uudelleen käyttöön Kiekkoliigan sarjoissa ellei kyseessä ole nimimerkin alkuperäinen omistaja.
  6. Pelikiellon saanut pelaaja ei saa osallistua joukkueensa Kiekkoliigan alaisiin otteluihin, ei edes vaihtopenkillä istuen. Säännön rikkomisesta rangaistaan joukkuetta.
  7. Joukkueen ja pelaajien kiekkotapahtumien tarkoituksellinen manipuloiminen on kiellettyä ja siitä voidaan jakaa rangaistuksia. Tällä tarkoitetaan sitä, että jonkin kiekkoliigapelaajan tai kiekkoliigajoukkueen tapahtumat piilotetaan tekemällä useita tarpeettomia esim. admin->master ja master->admin -siirtoja peräkkäin niin paljon, että tapahtumalistalla ei näy mitään muuta.
  8. Jos pelaaja lähtee tai hänet potkitaan vahingossa joukkueesta, joukkueen kokoonpanoon palaaminen on mahdollista, mikäli siitä ilmoitetaan välittömästi johtokunnalle tapauksen jälkeen joko IRC:ssa tai notella. Pelaaja ei saa käydä tässä välissä missään toisessa joukkueessa eikä hän saa edustaa toista Kiekkoliigassa pelattavaa joukkuetta toisella nimimerkillään tänä aikana.

5. Vastuuhenkilö

  1. Joukkueiden vastuuhenkilöt julkaistaan ennen kauden alkua ilmoitettavien kokoonpanojen yhteydessä. Päävastuuhenkilö sekä 0-2 vastuuhenkilöä on ilmoitettava.
  2. Vastuuhenkilö
         a. on joukkueen yhteyshenkilö
         b. vastaa siitä, että joukkue noudattaa Kiekkoliigan sääntöjä
         c. vastaa siitä, että joukkue saa pelinsä pelattua määritellyissä aikarajoissa
         d. vastaa joukkueensa pelaajasiirroista/treideistä
  3. Päävastuuhenkilön oikeudet:
         a. Omistaa oikeudet joukkueen paikkaan Kiekkoliigassa
         b. Viimesijainen päätösvalta joukkueen kaikissa asioissa Kiekkoliigan suhteen
  4. Kiekkoliigan johto pidättää oikeuden siirtää vastuurooli jollekin muulle/muille joukkueen jäsenelle/jäsenille.
  5. Vastuuroolin voi vaihtaa myös kesken kauden, jos nimetty vastuuhenkilö antaa tähän suostumuksensa.
  6. Vastuuhenkilö on viimesijaisesti vastuussa joukkueestaan ja täten mahdollisia rangaistuksia langetettaessa myös se henkilö, joka kantaa suurimman vastuun väärinteoista.
  7. Joukkueen hajotessa kesken kauden, langetetaan vastuuhenkilöille kuuden (6) kauden vastuuhenkilökielto sekä yhden (1) kauden pelikielto.
  8. Vastuuhenkilöt eivät saa vaihtaa joukkuetta kauden aikana. Tämä koskee kauden aluksi nimettyjä vastuuhenkilöitä sekä mahdollisten vastuuroolivaihdosten myötä myös uusia vastuuhenkilöitä.


6. Runkosarjat

  1. Kunkin kauden sarjajärjestelmä ja aikataulut julkaistaan ennen kauden alkua uutisena etusivulla.
  2. Voitosta saa 3 pistettä, tasapelistä yhden ja tappiosta 0 pistettä.
         a. Jatkoaikaa ei pelata.
  3. Joukkueiden ollessa tasapisteissä paremmuuden määräävät järjestyksessä
         1. maaliero
         2. tehdyt maalit
         3. keskinäisistä otteluista saadut pisteet
         4. keskinäisten otteluiden maaliero
         5. keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
         6. uusintaottelu (jos sijoituksilla on merkitystä putoamisen, nousun tai playoffien kannalta)
  4. Jaksojen takarajat ovat ehdottomia. Laiminlyönnit johtavat harkinnanvaraiseen rangaistukseen, esim. pistevähennyksiin tai hylkäykseen tai ottelun tuomitsemiseen syyllisen joukkueen tappioksi.
         a. toistuvat tai törkeät väärinkäytökset johtavat kovempiin rangaistuksiin
  5. Jos joukkue suljetaan sarjasta kesken kauden, mitätöidään kaikki joukkueen jo pelaamat pelit meneillään olevalta runkosarjan puoliskolta. Toisin sanoen jos joukkue hajoaa runkosarjan toisella kierroksella pelattuaan kaikki ensimmäisen kierroksen pelit, mitätöidään vain toinen puolikas.

Sarjatasojen pudotuspelien järjestelmistä tiedotetaan kausikohtaisesti.



7. Liigakarsinnat


  1. Liigakarsinnat pelataan poikkeuksetta ottelupareilla. Liigakarsintojen ensimmäisellä kierroksella neljä parasta divarijoukkuetta valitsevat paremmuusjärjestyksessä (Divarin playoff-sijoituksen mukaan) vastustajansa Liigan runkosarjan neljästä viimeisestä joukkueesta.
         a. Mikäli jokin liigajoukkue lopettaa Kiekkoliigan kauden jälkeen, niin asia käsitellään tapauskohtaisesti. Lohkomuotoisia karsintoja ei tulla käyttämään kuin hätätapauksissa.


8. Divarikarsinnat

  1. Kauden päätteeksi divarin karsintaviivan alapuolelle sijoittuneet joukkueet karsivat sarjapaikoistaan Kiekkoliigan ulkopuolisten joukkueiden kanssa.
  2. Karsintoihin haetaan hakemuksella, joka jätetään foorumille niitä koskevaan aiheeseen.
  3. Sarjajärjestelmä päätetään tapauskohtaisesti.
  4. Joukkueiden ollessa tasapisteissä paremmuuden määräävät järjestyksessä (Huom! Sama sääntö pätee myös muissakin karsinnoissa):
         1. keskinäisistä otteluista saadut pisteet
         2. keskinäisten otteluiden maaliero
         3. keskinäisten otteluiden tehdyt maalit
         4. koko sarjan maaliero
         5. koko sarjan tehdyt maali
         6. uusintaottelu (jos sijoituksilla on merkitystä)
  5. Karsintoihin osallistuneen joukkueen kokoonpanoon kuuluva pelaaja, joka on pelannut edelliskaudella Kiekkoliigaa, on pelikelpoinen seuraavan kauden runkosarjan ensimmäisen puoliskon ainoastaan karsintajoukkueessaan. Sääntö EI koske sarjapaikkaa puolustavia joukkueita, paitsi heidän värvätessä uusia pelaajia karsintoihin.
  6. Karsinnat läpäisevän joukkueen pelaajat lasketaan kuuluvaksi seuraavan kauden kokoonpanoon, lukuunottamatta 1 .divarin joukkueita, joiden pelaajat pelasivat edellisellä kaudella kyseisessä joukkueessa.
  7. Kiekkoliigasta alaspäin karsivat joukkueet saavat värvätä kokoonpanoonsa uusia pelaajia runkosarjan päätyttyä karsintojen alkamiseen asti.


9. Pelaajasiirrot

  1. Kaikista pelaajasiirroista on ilmoitettava johtokunnalle.
  2. Pelaajasiirtojen takaraja on kaksi (2) viikkoa ennen runkosarjojen päättymistä.
  3. Kiekkoliigan ulkopuolelta saa värvätä pelaajia rajattomasti kauden aikana.
  4. Vapaa siirto on sallittu kerran kauden aikana, mikäli
         a. pelaaja on pelannut enintään kahdeksan (8) ottelua
         b. pelaajaa ei ole värvätty kesken kauden*
  5. Kesken kauden hajonneen joukkueen kokoonpanossa olevat pelaajat lasketaan automaattisesti yli kahdeksan (8) ottelua pelanneiksi eli vapaan siirtonsa menettäneiksi.
  6. Kesken kauden siirtyvän pelaajan koko kauden ottelumäärä ei saa ylittää sen sarjatason runkosarjan ottelumäärää missä pelaaja lopettaa kautensa.

* Kesken kauden värvätyn pelaajan on pysyttävä kauden loppuun asti siinä joukkueessa, mihin hänet on värvätty. Mikäli hän eroaa tai saa potkut joukkueesta, hänellä ei ole oikeutta siirtyä toiseen Kiekkoliigan alaiseen joukkueeseen missään tilanteessa.


10. Sapattikausi
  1. Joukkueet, jotka tuntevat tarvitsevansa taukoa kiekkoilusta ja miettivät lopettamista voivat anoa 1-2 kauden taukoa Kiekkoliigan toiminnasta ja sen jälkeen palata yhtä sarjaporrasta alempaa pelaamaan. Tässä tapauksessa pitää olla ajoissa liikenteessä, pelaajarungon pitää sitoutua palaamaan (Joukkueen pelaajistoa rangaistaan, mikäli paluu ei toteudu) ja muissa liigoissa pelaaminen tuona aikana joukkueena on kielletty. (ts. tätä voi käyttää esim. jos runko lähtee armeijaan tai muuten vaan on täysin kyllästynyt hetkellisesti kiekkoon). Kausi on pelattava aina loppuun asti ja tämän takia kahden sarjaportaan tipahtaminen on mahdollista, jos joukkue sijouttuu karsintasijoille runkosarjassa ja ei pysty säilyttämään paikkaansa karsintojen kautta.


11. Rangaistukset

  1. Sääntöjen laiminlyönti johtaa lievissä tapauksissa varoitukseen, toistuvissa ja törkeissä tapauksissa pelikieltoon ja joukkuerikkeiden kohdalla joukkuerangaistukseen.
  2. Kiekkoliigan pelaajilta ja joukkueilta edellytetään asiallista käytöstä. Myös asiattomuuksiin pätee kohta 1.
  3. Rangaistusten kovuudet ovat johdon harkinnan mukaisia.


** Kiekkoliiga pidättää oikeuden rangaista myös asioista, joita ei lue säännöissä. Lisäksi joihinkin pykäliin voidaan suhtautua tapauskohtaisesti.