Foorumi

Ohjeistusta tuomareille
Boomhauer

19.05.2005 23:04
Kiekkoliiga pyrkii parantamaan tuomaritoimintaansa kaudella 2/2005. Tämän takia johtokuntaan onkin lisätty tuomarivastaavan "salkku". Ensimmäisenä tätä vastuuta kannankin minä, joten jaan seuraavassa ohjeita tuomareille.

Tärkein asia tuomaroinnissa on itse pelin seuraaminen, joka tekee parannustavoitteiden toteuttamisesta helpompaa. Itse asiassa tuomaritoiminnassa ei ole mitään uusia vaatimuksia, ainoastaan vanhojen ohjeiden tarkempaa ja oma-aloitteisempaa noudattamista tarvitaan.

Tuomaroinnin tärkein perusasia on maalien, niiden tekijöiden ja syöttäjien tilastointi. Tuomaritehtävässä nukkuminen vaikeuttaa huomattavasti tilastojen keräämistä. Hereillä oleva tuomari voi myös lisätä syöttöpisteitä oma-aloitteisesti ilman että kukaan ehtii huudella syöttöpisteensä perään. Bugisyöttöjä saa myös poistaa, jos sen jostain syystä tarpeelliseksi katsoo.

Kentälle jostain syystä idlaamaan jäävien pelaajien mahdollisimman pikainen potkiminen minimoi idlaajan joukkueen kärsimän haitan, edellyttäen että tällä joukkueella on varapelaaja penkillä. Jos tuomari nukkuu, saattaa vastustaja päästä pelaamaan ylivoimalla tällaisen epäonnekkaan tapahtuman johdosta.

Pudotuspeliotteluissa ja mahdollisissa muissa yleisömagneettipeleissä saattaa olla viisasta hiljentää floodaava katsomo. Hiljentämisestä on tuomarille itselleen hyötyä, koska hiljennetyllä katsomolla pelatessa maalintekijät ja syöttäjät eivät pääse katoamaan floodihelvetin syövereihin. Hiljentämistä saa periaatteessa käyttää oman mielensä mukaan, mutta viiden katsojan runkosarjapelin hiljentämisessä ei ole kauheasti mieltä. Mahdollisten yksittäisten floodaajien kickbannaaminen lienee tällaisissa peleissä riittävä toimenpide.

Jos jollain pelaajalla/joukkueella on jotain valituksen aihetta jostakin tuomarista tai muita epäselvyyksiä tuomarointiin liittyen, kannattaa ottaa yhteyttä tuomarivastaavaan eli minuun. "En saanu syöttöpinnaa"-tyyliset valitukset ovat kuitenkin turhia, sillä minä en niihin pysty puuttumaan.

Toivottavasti nämä ohjeet eivät pelottaneet tuomariehdokkaita. Muistutan että en tässä vaadi mitään mitä tuomareilta ei ennen olisi vaadittu. Tarinan opetus onkin että olkaa hereillä tuomitessanne.

http://www.kiekkoliiga.net/upload.php

tuomarivastaavanne

Boomhauer

Vastaa

Kirjaudu sisään, jotta voit vastata.