Foorumi

1vs1-ranking
Daasaman

25.04.2014 17:33
1vs1-ranking
Mikä on 1vs1-ranking?
1vs1-ranking perustettiin aikoinaan, jotta kiekon 1vs1 pelejä saatiin tilastoitua ja tuotua samalla niihin hieman panosta. Sen toiminta logiikka on sama, kuin kiekossakin. Voitosta saat vastustajasta riippuen tietyn määrän rankingia, ja vastaavasti tappiosta menetät. 1vs1-ranking löytyy nykyään osoitteesta: http://1vs1.kiekkoliiga.net
1vs1-ranking historia
1vs1-rankingin historia sen perustajan Teemun kertomana:
Koko systeemin rakentaminen lähti liikkeelle siitä, kun löysin maaliskuussa 2009 kiekon foorumeilta ranking-laskukaavan ja tein siitä PHP-version, mihin pystyi syöttämään itse rankingit, ja koodi laski ranking-muutoksen. Koodista alkoi muodostumaan pikkuhiljaa 1vs1-rankingtaulukko, jota minun oli tarkoitus käyttää omiin 1vs1-peleihin. Ajatus siitä lähti muistaakseni Ernon tekemistä Mensa Club Finlandin kotisivuista, joissa oli ranking-taulukko niistä joukkueista, jotka olivat pelanneet Mensaa vastaan tilastoituna aikana.
Suosio oli yllättävän suurta. Järjestelmän ylläpitäminen kävi kohtalaisen työlääksi, koska kiinnostusta tuntui riittävän. Alussa sivustolle ei voinut luoda edes tunnuksia, ja lisäsin kaikki pelit käsin erään PHP-tiedoston kautta. Myöskään tilastosivuja ei luotu automaattisesti, vaan lisäsin niitä käsin tietokantaan. Kirjautuminen ja tuomarinoikeudet olivat tosiaan tarpeen, koska olin lisännyt järjestelmään käsin alle parissa viikossa jo lähes 900 ottelua.
Tilastosivuja on luotu 4 608 eri nimimerkille ja 614:lla pelaajalla on tällä hetkellä tuomarinoikeudet. Käyttäjiä ei ole kuitenkaan viimeiseen pariin vuoteen ollut läheskään niitä määriä, mitä oli järjestelmän ensimmäisten vuosien aikana. Siihen vaikuttaa kiekon pelaajamäärien laskun lisäksi oman kiinnostuksen lasku, sillä en ole muutamaan vuoteen mainostanut järjestelmää missään, saati kehittänyt sitä eteenpäin. Kiekkoprojekteista tilastot.tk on tuntunut kiinnostavammalta, joten olen käyttänyt ylimääräisen ajan mielummin siihen. Jos 1vs1-ranking ei olisi päätynyt Kiekkoliigalle, se oltaisiin lopetettu sekä arkistoitu, sillä Eliittiliigalla ei olisi ollut mahdollisuutta ottaa sitä vastaan.

1vs1-ranking siirtyy osaksi Kiekkoliigaa
Kuten Teemu jo mainitsikin, 1vs1-ranking olisi jouduttu lopettamaan ellemme olisi ottanut sitä hoidettavaksi. 1vs1-ranking ei vaikuta Kiekkoliigan toimintaan huonolla tavalla, vaan me haluamme tarjota kiekko.tk:n ja Kiekkoliigan pelaajille mahdollisimman monipuolisesti erilaisia pelimuotoja ja asioita, jotta kiekon peluusta pääsee nauttimaan mahdollisimman paljon. 1vs1-ranking toimii edelleen samalla tavalla kuin ennen, mutta mahdollisesti voimme järjestää erilaisia turnauksia tämän ympärillä.
Yhteenveto
1vs1-ranking nykyinen osoite: http://1vs1.kiekkoliiga.net
1vs1-rankingilla on oma IRC-kanava: #1vs1-ranking
Kiekkoliigan 1vs1-ranking päävastuuhenkilö: Falco (IRCnet: Falco-).

Vastaa

Kirjaudu sisään, jotta voit vastata.